Для того щоб робота з дітьми, які мають особливі освітні потреби, була успішною потрібно докладати багато зусиль як самому учню, так вчителям і батькам. Підготовлений ряд рекомендацій допоможе педагогам успішно організувати освітнє середовище для учнів о особливими освітніми потребами.
Давайте розглянемо їх детальніше.
Рекомендації щодо організації навчання дітей з інтелектуальними порушеннями:
– адаптація навчального матеріалу до пізнавальних можливостей учня
( зменшення обсягу матеріалу, його спрощення за характером і структурою);
– використання систематичного повторення (з метою ліквідації фрагментарності сприймання та недосконалості запам’ятовування);
– всі теоретичні відомості мають бути засвоєні через практичну діяльність різного ступеня труднощів і новизни, дидактичну та сюжетно-рольову гру;
– використання різних видів наочності, її відповідність рівню розвитку сприймання й мислення учня;
– позитивні емоції учня та педагога
Рекомендації щодо організації навчання дітей з порушенням мовлення :
– не ігноруйте дитину, якій складно говорити;
– не намагайтеся прискорити розмову;
– говоріть емоційніше і трішки повільніше, ніж зазвичай, щоб бути почутим дитиною;
– будьте готові до того, що розмова потребуватиме більше часу;
– не перебивайте, не виправляйте і не квапте;
-дивіться в обличчя, підтримуйте візуальний контакт. Не думайте, що ускладнення – показник низького рівня інтелекту і що дитина не може зрозуміти вас;
-до і після вправ з письма проводьте пальчикову гімнастику ;
– спочатку намагайтеся ставити такі запитання, які передбачають короткі відповіді або відповідні рухи голови;
– не вдавайте, що зрозуміли, якщо це не так. Повторіть те, що ви зрозуміли і не соромтеся перепитати те, чого не зрозуміли.
– якщо у вас виникла проблема у спілкуванні, запитайте, чи не хоче дитина використати інший спосіб – написати, надрукувати;
– вивчення правопису нових слів підкріплювати візуально або дією. Працювати не тільки з літерами, а й із зображеннями.
Рекомендації щодо організації навчання дітей з розладами емоційновольової сфери:
– для покращення навчальної роботи дитини введіть знайому систему засобів (графіки, списки, годинники з дзвоником, плани навчань у вигляді піктограм);
– розклад уроків повинен бути постійним, так як діти часто забувають його;
– робіть хвилинки активного відпочинку з легкими фізичними вправами і релаксацією;
– робота з дітьми повинна будуватися індивідуально. Дайте завдання в співвідношенні з робочим темпом і здібностями учня;
– на один відрізок часу – одне завдання. Якщо – одне завдання велике, пропонуйте у вигляді послідовних частин;
– дотримуйтесь позитивної моделі поведінки. Не соромтеся хвалити дитину. Відмінну поведінку та успіхи у навчанні нагороджуйте узгодивши це з батьками.
Рекомендації щодо організації навчання дітей з розладами слуху:
-педагог повинен підходити до учня не з позиції, чого той не може через порушення слуху, а з позиції, що дитина може;
– розмовляючи з учнем, дивіться на нього, щоб він міг бачити усі ваші рухи (артикуляцію, вираз обличчя, жести, мову тіла);
– починаючи розмову, приверніть увагу учня: назвіть його на ім’я;
– використовуйте наочні демонстраційні матеріали. Користуйтесь ІКТ, для того щоб учням було легше та цікавіше сприймати матеріал, та не відволікатися від процесу уроку;
– говоріть достатньо гучно, в нормальному темпі, чітко вимовляючи слова. Час від часу переконуйтесь, що учень вас розуміє.