Робота з учнями з особливими освітніми потребами

Для того щоб робота з дітьми, які мають особливі освітні потреби, була успішною потрібно докладати багато зусиль як самому учню, так вчителям і батькам.  Підготовлений ряд рекомендацій допоможе педагогам успішно організувати освітнє середовище для учнів о особливими освітніми потребами.

      Давайте розглянемо їх детальніше.

 Рекомендації щодо організації навчання дітей з інтелектуальними порушеннями:

–   адаптація навчального матеріалу до пізнавальних можливостей учня

( зменшення обсягу матеріалу, його спрощення за характером і структурою);

–   використання систематичного повторення (з метою ліквідації фрагментарності сприймання та недосконалості запам’ятовування);

–  всі теоретичні відомості мають бути засвоєні через практичну діяльність різного ступеня труднощів і новизни, дидактичну та сюжетно-рольову гру; 

 – використання різних видів наочності, її відповідність рівню розвитку сприймання й мислення учня;

–     позитивні емоції учня та педагога

Рекомендації щодо організації навчання дітей з порушенням мовлення :

–     не ігноруйте дитину, якій складно говорити;

–     не намагайтеся прискорити розмову;

–     говоріть емоційніше і трішки повільніше, ніж зазвичай, щоб бути почутим дитиною;

–     будьте готові до того, що розмова потребуватиме більше часу;

–     не перебивайте, не виправляйте і не квапте;

-дивіться в обличчя, підтримуйте візуальний контакт. Не думайте, що ускладнення – показник низького рівня інтелекту і що дитина не може зрозуміти вас;

-до і після вправ з письма проводьте пальчикову гімнастику ;

– спочатку намагайтеся ставити такі запитання, які передбачають короткі відповіді або відповідні рухи голови;

–     не вдавайте, що зрозуміли, якщо це не так. Повторіть те, що ви зрозуміли і не соромтеся перепитати те, чого не зрозуміли.

– якщо у вас виникла проблема у спілкуванні, запитайте, чи не хоче дитина  використати інший спосіб – написати, надрукувати;

–     вивчення правопису нових слів підкріплювати візуально або дією.  Працювати не тільки з літерами, а й із зображеннями.

Рекомендації щодо організації навчання дітей з розладами емоційновольової сфери:

–     для покращення навчальної роботи дитини введіть знайому систему засобів  (графіки, списки, годинники з дзвоником, плани навчань у вигляді піктограм);

–     розклад уроків повинен бути постійним, так як діти  часто забувають його;

– робіть хвилинки активного відпочинку з легкими фізичними вправами і релаксацією;

–     робота з дітьми повинна будуватися індивідуально. Дайте завдання в співвідношенні з робочим темпом і здібностями учня;

–     на один відрізок часу – одне завдання. Якщо – одне завдання велике, пропонуйте у вигляді послідовних частин;

–     дотримуйтесь позитивної моделі поведінки. Не соромтеся хвалити дитину. Відмінну поведінку та успіхи у навчанні нагороджуйте узгодивши це з батьками.

Рекомендації щодо організації навчання дітей з розладами слуху: 

-педагог  повинен підходити до учня не з позиції, чого той не може через порушення слуху, а з позиції, що дитина може; 

–     розмовляючи з учнем, дивіться на нього, щоб він міг бачити усі ваші рухи (артикуляцію, вираз обличчя, жести, мову тіла);

–     починаючи розмову, приверніть увагу учня: назвіть його на ім’я;

–  використовуйте наочні демонстраційні матеріали. Користуйтесь ІКТ, для того щоб учням було легше та цікавіше сприймати матеріал, та не відволікатися від процесу уроку;

–     говоріть достатньо гучно, в нормальному темпі, чітко вимовляючи слова. Час від часу переконуйтесь, що учень вас розуміє.

Людям із порушенням зору